SE & Hør, Billedbladet og Facebook 3-8 2014

Jeg ved godt, at sammenligningen her aldrig kan blive fuldstændig, for der er visse indlysende forskelle, men der er absolut også visse markante ligheder. Forskellen på ugebladene  og Facebook er at ugebladene er et trykt medie som udkommer en gang om ugen, og er grundlæggende envejskommunikerende. Facebook er et socialt online fællesskab, som er interaktivt, og alle kan deltage med kommentarer, indslag, likes og reklamer for deres egen virksomhed, hvis de da ellers har en.

Alligevel har Facebook dog altid mindet mig om ugebladene, uden at jeg egentlig rigtig kunne finde de helt rette ord, indtil forleden dag, hvor det slog mig i al sin enkelhed.

I ugebladene fejres de rige og kendte med reportager fra alle mulige receptioner, film og teater premierer, award events osv.

På facebook fejre vi os selv, og den enkelte fremviser gerne her sine meritter for åben skærm med tilhørende fotos og det kan være alle typer af begivenheder fra de traditionelt største som barnefødsler, bryllypper, fødselsdage, ny ansættelser , beståede eksamener, særlige udflugter, forlystelser og koncerter, ovs. Dertil kommer den evindelige strøm af selfies med eller uden andre på billederne. Oveni det postes en række mere eller mindre vellykkede iscenesatte images med alle mulige kloge, smarte, vittige eller pseudo vise citater fra litteraturhistorien, filosofien,videnskaben, (og tilgiv mig at jeg igen bruges betegnelsen), osv. Og for at det ikke skal være løgn så kan man heller ikke undgå de sædvanlige inderligt banale posts om naboens nye kattekillinger, roserne der er sprunget ud , kagen som den så ud da den kom ud af ovenen, det sidste genbrugsfund, you name it. Såre menneskeligt og for det meste inderligt banalt. Oveni det hele må heller ikke glemme det store utal af mere ller mindre ligegyldige links til alt muligt.

Jo facebook kan meget mere end SE & HØR og Billedbladet. Så hvis du tidligere købte bladet, så stop med det og få dig en facebook konto.